Bali en Java

Nu alweer in Kuala Lumpur.......in Java geen tijd en geduld gehad om de site bij te houden. We hadden een erg strak reisschema en de computers daar zijn errruuuuggg sloom!!

Maar goed nu weer voor 2 nachtjes hier en dan terug naar Bali.

Waarom zit ik nu in Maleisie zul je denken, dat zit als volgt. In indonesie krijg je naar een 30 dagen visum...en ik ben langer in Indo dan 30 dagen. Dus moet ik even het land uit en daarna krijg (lees koop) ik weer een nieuw visum voor 30 dagen. Ik had ook van te voren een 2 maanden visum kunnen aanvragen, maar we hadden pas op het laatste moment besloten om langer in Indo te blijven.

BALI

Mijn eerste indrukken van Bali zijn echt heel positief, wat een eiland!! Kleine dorpjes, aardige mensen, vulkanen en mooie huizen.

Nu een snel bezoek aan het drukke toeristische Kuta zijn we snel door gegaan naar Lovina. Selma was een aantal jaar geleden al in dit dorpje geweest en haar baas van Backpackers heeft hier een Villa in aanbouw. Ook wilden Selma en ik hier gaan duiken.

We hadden een shuttlebus geregeld die ons naar Lovina kon brengen, eerst gingen Hedwych en ik even een tas vol met spullen (met name kleding) dumpen bij Klaas (de vader van Kelly en Kim). Hij heeft een Villa even buiten Kuta, na een uurtje gezellig op de thee zijn geweest gingen we door.

Het was een vrij lange, maar wel een mooie rit. Door de bergen, met soms uitzicht op de vulkaan, het weer in de bergen was erg slecht, regen!

In Lovina eerst gevraagd naar John een vriend van Mark (baas van Sel), die was snel gevonden. Daar heerlijk geluched. Hij had ook acco maar we wilden eerst even verder kijken in het straatje. We kregen een goede deal bij een ander hotel, dus gingen we daar heen. dat vond John niet echt heel tof, maar goed jammer voor hem.

In Lovina hebben we met name gerelaxed en een dagje gedoken! Het duiken was echt super leuk! Eerst een bus rit van 1,5 uur, daarna een korte boottrip naar het eiland. De tweede duik was het mooiste, veel gekluerde vissen (niet hele grote) en onwijs mooi koraal!! Selma heeft meer foto's van het duiken! Dus check de foto's op selma haar site. Denk niet dat ze er nu al opstaan ze is nl nog in indo maar wie weet!

JAVA

Dinsdag 5 juni gingen we naar Java eerst met de shuttlebus (locale bus) naar de ferry en daarna met de Ferry oversteken naar Java.

Met name de Ferry was een beleving, in plaats dat wij onze ogen uit keken deden de locale mensen dat. In Kuta wilden er ook mensen met ons opde foto, dus we hadden het wel eens mee gemaakt. Maar nu wilde een hele groep met vrouwen en kids op de foto! Wel grappig hoor, alleen dat ze je de hele tijd aanstaren vind ik maar niks.

De boot tocht duurde een uurtje dus dat was oke. Toen we van de boot afkwmaen wilden we eerst wat eten.

Dat was even zoeken, uiteindelijk heerlijk mei-goreng gegeten bij een tentje waarvan je dat niet verwacht.

KAWAH Ijen

We wilden naar de vulkaan Kawah Ijen, er reed geen bus heen dus moesten iets van een taxi zien te regelen. En daarvoor hoef je echt niet opzoek te gaan, ze komen allemaal naar je toe. Uiteidelijk met een taxi chauffeur in zee gegaan die onze en naar Kawah Ijen wilde brengen en ook naar MT Bromo, voor wat wij dachten een redelijke prijs.

De rit naar Kawah Ijen was een onwijs mooie rit. Eerst een stuk door de stad, het verkeer hier is echt iets aparts....heel druk,alles door elkaar, veel getoeter. Na het eerste half uur hadden wij allemaal al 3 hartverzakkingen gehad!! Wat een GEKKEN!!!!

Maar goed na de stad de bergen in, hier zag je echt duidelijk de hand van de nederlanders terug komen. Veel verschillende soorten plantages, koffie, suikerriet, rubber enz. En je zag het ook aan de huizen stijl.

We hadden tegen onze chauffeur gezegd dat we naar Sempol wilden, daar waren Ellis en Thijs ook geweest. Maar dat werd hemniet, we werden ergens anders af gezet,waar hij weer mensen kenden. onderweg nog een franse jongen (emanuel) mee genomen, hij stond langs de kant van de weg en had geen vervoer. Wij hadden ruimte zat.

Oja dat vergeet ik bijna, we hadden ook nog pech met de auto. De chauffeur had ons nog welverzekerd dat het een goede auto was, maar helaas we stonden een uur stil in de middle off nowhere. Na veel gelachen te hebben om deze situatie en na hulp van iemand anders konden we de rit weer vervlogen, maar we zaten wel met geknepen billetjes.

Het hotel waar we uitkwamen was oke, lekker gegeten en vroeg naar bed want we moesten vroeg op.

We werden naar de voet van de vulkaan gebracht, daar begon onze klim! Het eerst stuk was al gelijk heel stijl, lekker in komen! Omdat het zo vroeg was, was het behoorlijkkoud en hadden we onze lagen met kleding zeker nodig. De klim viel me tegen, was echt ff afzien, daarnaast maakte de zwavel lucht mijn lage maag erg van streek, vet misselijk. Na een korte stop en een klein beetje brood ( was niet te eten) vervolgde we onze weg weer.

Op de vulkaan waren allemaal mannen aan het werk (70 hoorde we later),deze mannen haalden het zwavel uit de vulkaan en brachten die naar beneden (zie foto's).  Ze deden dit in een soort bakken die ze op hun schouders deden, 1 zo'n ding woog rond de 80 - 100 kg!! Dat op 1 schouder en op de stijle hellingen!! Ze vroegen vaak op een sigaret, biscuit en of we een foto wilden maken voor geld. We hebben onze lunchpakketen uitgedeeld en een paar foto's genomen. Als het zwavel beneden is krijgen ze voor 100 kg 400.000 rp. En dat is best veel voor hier,maar het soort werk wat ze moeten doe is lood zwaar. voor 10.000 rp kan je een gezin een simpele avondmaaltijd geven.

Na bijna 1,5 uur waren we boven, het uitzicht was super mooi, de stank iets minder. De terug weg was een eitje. Daarna even wat chocolade repen en koekjes gekocht en weer terug naar de stad. Daar de frans man afgezet en wij weer even geluched in "ons" tentje.

De taxi cauffeur wilde geld van de fransman omdat hij was meegereden. Wij vonden dat onzin, wij hadden de taxi betaald en de taxi reedt sowiezo al. De chauf deedt erg moeilijk en wilde ons in eerste instantie niet meer brengen naar Mt Bromo. Na een hoop overleg en gepraat hoefde de fransman niks te betalen en de chauf reedt ons gewoon naar bromo zoals afgesproken.

De rit naar Bromo was een lange, dus lekker uit het raampje turen.

MT BROMO

De rit naar Bromo was weer net als Ijen heel mooi, door kleine bergdorpjes over slechte en stijle wegen. In Bromo was de keuze uit acco niet heel groot. eerst even bij cafe lava langs gegaan. Het was net vandaag (6 juni)  hoogseizoen, dus alle prijzen omhoog. Ze deden ook erg moeilijk over een derde persoon, dus maar even verder kijken.

We kwamen uit bij een luxer onderkomen, maar lekker ontbijt en een warme douche en goede bedden! Heerlijk avond gegeten en gedouched en weer vroeg gaan slapen.

S ochtends werden we met een Jeep opgehaald om naar het viewpoint te gaan.....daar stonden we tussen de 100-en andere toeristen in de kou. Dat was nog allemaal niet zo erg, maar het uitzicht wel.....hele zware bewolking. een sunrise zat er niet in.

Ma we uitgekeken waren en een paar fotootjes hadden kunnen schieten, zijn we door gegaan naar beneden, om de vulkaan van dichtbij te kunnen bekijken.

Vanaf het uitzicht punt reden we naar beneden, onderweg weer verschillende mooie uitzichten op akkertjes en huizen. Toen we helemaal beneden waren, reden we een soort vallei in. Dit deed me heel erg denken een de Ngorongoro krater in Afrika.

onderaan de vulkaan stonden allemaal mensen met paarden, die kon je huren om de vulkaan op te gaan (scheelde weer lopen en het was geinig). Die meiden zaten al vrij snel op een knol, ik had het er niet zo op. Die meiden waren al boven en ik stond nog beneden....beetje jammer....toch ook maar op een paard geklommen.

Hedje en sel kwamen niet meer bij toen ik toch op een paard aankwam zetten.

Daarna even een kijkje boven genomen. Wat en lucht!!! echt niet normaal, snel een foto en weer naar beneden.

Dit waren de eerste paar dagen op Java....de rest komt later, ik ga nu even Kuala Lumpur in! Doe rustig aan daar!

FOTO'S

Oja wat betreft de foto's.....ik heb er nu heel veel geupload en heb niet meer de puf om ze allemaal van commenteer te voorzien sorry!